fredag 10 juli 2009

Resan

Nu e vi då änteligen hemma från våran lilla semestertrip....eller vi kom ju hem i onsdags då men har inte orkat göra nåt åt bloggen....
Har inte så mycket bilder heller, men ska väl försöka fundera ut hur man lägger upp sådana här vid tillfälle...

Nå förra veckan for iväg snabbt iaf, inga mattor blev tvättade men ett besök till mormor hanns med iaf och även Äventyrsgolfen testades ju förra fredagen.
Sen jobbade jag på lördagsnatten, snabbstädade och tvättade kläder, packade osv på söndagen....
Måndag morgon bar det av med Rosella till Kapellskär, brorsan hakade på, fram till Sthlm där vi skiljdes åt.
Vi tog taxi till hotellet, där vi fick lassa av våra väskor. Tog en rundvandrig i närområdet och var in på Östermalms saluhall där vi åt lunch och fikade innan vi började gå tillbaka till vårat hotell för incheckning.

Vi vilade ett tag innan vi traskade iväg en stund igen, var och kollade på en kyrka som låg på Östermalm och var till Vasamuseet, tyvärr hann vi bara kolla på Vasa, jag hade även velat se den andra utställningen om Titanic men det kostade xtra och biljettförsäljaren sa att man nog behövde sammanlagt 3 timmar för att se båda, vi hade ca 1½ timma på oss innan de stängde.

Till min stora förvåning tyckte Wilma att det var spännande och intressant att kolla på skeppet och allt runt om.
När vi kollat klart så begav vi oss återigen mot hotellet där vi intog en buffe som inte var så himla spännande i mina ögon..köttbullar i tomatsås och pennepasta....allt var ljummet..blää.....

Vi somnade tidigt för att starta dagen tidigt........

Vilket vi oxå gjorde, åt frukost vid 8 redan, den var väldigt bra, kokta ägg, olika brödsorter, frukter, pålägg, flingor, bacon osv....men kaffet, herregud detta kaffe, det förstör halva frukosten med dessa automatkaffegrejjer, blähäää....det ska va riktigt finskt kaffe perkele...bryggt i en bryggare eller allra helst kokat...

Nå vi tänkte iaf att vädret skulle få en chans att bli bättre än det va så vi gick återigen på museum, Historiska museet. Vilket var minst lika spännande som gårdagens museum. Sen traskade vi till Gröna Lund där vi käkade lunch på Lejonbacken innan vi gick in...
Vi åkte nog inte så mycke grejjer faktiskt trots att vi hade åkband....gubben va sugen på Fritt fall....när han testat Fritt Fall för småbarn så var han inte lika sugen mer :)
Jag var verkligen inte sugen på nåt fritt fall överlag, så vi åkte "Kvasten", Wilma skrek som en gris hela tiden o sen va hon arg för att jag skrattat hela turen *s* sen åkte hon o pappa spöktåget, återigen bara skrik o gråt, han måste hålla för ögonen på henne.....jag höll på o somna av tristess i det tåget.....
Sen skulle vi åka Vilda musen.....när vi nästans va framme så stängde de av allt för det åskade och blixtrade....vi gjorde lite annat undertiden, gick sen tillbax för att åka den, nästans så jag ångrar det haha, när det väl va vår tur så öste regnet ner, vi hann inte sätta på oss regnponchorna, vilket gjorde att vi blev dyngsura, och Wilma hon skrek o grät hysteriskt hela turen igen så vi hade fullt sjå att hålla henne hyfsat lugn tills turen va slut.

Sen traskade vi därifrån och tog en taxi till hotellet, för att vila, torka oss och käka...fast vi gick en promenad sen innan maten, efter buffen som denna kväll bestod av Tacos och var lite bättre än dagen före så stannade vi på rummet o tittade på tv o slöade.

Onsdagen började återigen med frukost som var utmärkt, sen packade vi ihop, duschade och betalade för oss och tog en taxi till Cityterminalen där vi låste in grejjerna innan vi traskade ner till alla butiker o kollade...jag hittade en plånbok, en handväska och senare en lite störra axelremsväska....
Wilma hittade jeansshorts och ett linne på H&M...Jani hittade nån pikétröja, och bälte...hittade oxå 6 pocketböcker 3 var alltså. Vi käkade lite o traskade i alla möjliga och omöjliga butiker i jakt på en Hello Kitty skolväska.....suck hittade ingen..nån som har nå tips?
Tog sedan bussen till Kapellskär och var hemma vid 23, lillebror hämtade oss från båten, skönt o va hemma igen :)

Återigen har jag tvättat en helsikes massa kläder och Wilma har mest varit med kompisar och ikväll sover hon över hos en kompis för första gången, hon har ju sovit hos barnvakter förut men aldrig hos en kompis...o jag ska å jobba lite, tydligen 3 helger på raken nu....blir nog bra....pengar om inte annat...o det behövs ju fanken jämt...
O bilen funkar inte heller nu så...det e uppenbarligen nåt som drar ur batteriet eller så orkar den inte hålla strömmen själv *grrrr* skulle behöva ta reda på vilket för batteriet har ju garanti och samma generatorn....

Det va det som har hänt här..a det bra tills nästa inlägg och kommentera gärna.